Header logo
  • nl
  • en
  • nl
  • en
  • Lifetime Value: Waardebepaling voor het Nederlandse voetbal (2015)

    login-bg
    openbaar_vervoer
    pubdom
    big-data

    Lifetime Value: Waardebepaling voor het Nederlandse voetbal (2015)

     

    De KNVB is eind 2015 benieuwd welke groepen in de samenleving bijdragen aan de waarde van het Nederlandse voetbal. Dergelijke informatie biedt onder meer handvatten om beleidskeuzes te maken met als oogmerk het benutten van commerciële kansen. In de eerste stap van dit project heeft marktonderzoeksbureau Blauw middels een enquête de Nederlandse samenleving opgedeeld in negen segmenten op basis van hun betrokkenheid bij het voetbal. Hypercube heeft voor ieder segment de huidige waarde per persoon bepaald.

    Dat hebben we bovendien gespecificeerd naar type (als speler, fan en/of vrijwilliger), inkomstenbron (door wedstrijdbezoek, media, merchandise, lidmaatschap, vrijwilliger) en ontvanger (aan betaald voetbal vs. amateur voetbal en clubs vs. KNVB).

    Naast de huidige waarde heeft Hypercube ook de Lifetime Value van individuen bepaald op basis van hun segment, leeftijd, geslacht en lidmaatschap(sverleden) van de KNVB.

    We hebben ook specifiek ingezoomd op de groep Jeugd (tot 18 jaar) aangezien zij niet alleen op dit moment, maar zeker ook richting de toekomst, van groot belang zijn voor de waarde van het Nederlandse voetbal. Hierbij speelt lidmaatschap van de KNVB een cruciale rol.

    Mede door ons onderzoek weet de KNVB nu beter op welke groepen ze zich moeten richten in hun marketing om (de waarde van) het Nederlandse voetbal te laten groeien. Hypercube is verheugd de KNVB wederom met kwantitatief onderzoek van dienst te zijn geweest om dit doel te bereiken.