Header logo
  • nl
  • en
  • nl
  • en
  • Ontwikkelen en uitvoeren verdeling opbrengsten interoperabele spoorproducten (2013 – heden)

    login-bg
    openbaar_vervoer
    pubdom
    big-data

    Ontwikkelen en uitvoeren verdeling opbrengsten interoperabele spoorproducten (2013 – heden)

    Hypercube verzorgt de verdeelsleutels voor de opbrengsten van interoperabele spoorproducten voor een werkgroep met alle spoorvervoerders van Nederland (EOS). Het productscala breidt zich sinds 2013 uit. Het begon met de toen nieuwe verchipte abonnementen (‘Nick & Simon’). Inmiddels worden alle verchipte reisproducten verdeeld inclusief de opbrengsten van CT-kaartjes.

    Zelfs niet verchipte producten (kaartjes uit de Spoordeelwinkel en de internationale vervoerbewijzen) vormen onderwerp van het onderzoek. Om de waarschijnlijk gemaakte reis tussen herkomst- en bestemmingsstation te kunnen bepalen, is een referentiedatabase ontwikkeld waarin per herkomst-bestemmingsrelatie over een aantal jaren, kengetallen van alle gemaakte treinreizen in Nederland vastliggen.

    Voordat reguliere verwerking van chipkaarttransacties tot sleutels aanvangt, is er steeds sprake van onderzoek naar de beste verdeelwijze gegeven de bestaande EOS business rules. Onderdeel van dat onderzoek was het toewijzen van reizigers (op basis van checkins en checkuits) aan treinseries. Het algoritme wordt gebruikt om opbrengsten op de regionale spoorlijn Arnhem – Doetinchem toe te wijzen aan Arriva dan wel Breng. Deze twee spoorvervoerders verzorgen daar samen de dienstregeling.

    De onderzoeken en verdeelpraktijk leren veel over de kwaliteit en toepassingsmogelijkheden van de brongegevens. Zo zijn er inmiddels betere mogelijkheden tot het vormen van interoperabele reizen dan het interpreteren van tijdstippen uit volgtijdelijke checkuits en checkins en is er consensus over het omgaan met incomplete ritten.