Header logo
  • nl
  • en
  • nl
  • en
  • Optimalisatie Zwitserse bekercompetitie

    login-bg
    openbaar_vervoer
    pubdom
    big-data

    De vraag

    Al jaren is er weinig aandacht voor de Zwitserse voetbalbeker. Zeker in de beginfase van de competitie is er weinig publieke

    belangstelling. Ook zijn er zelden verrassingen te noteren. Pas vanaf de halve finale begint de beker te leven en is er interesse van de voetbalfans en de media.

    Hypercube’s advies

    Clubs, journalisten, tv-partijen, sponsors, fans, de bond, nationale voetbaliconen; allen zijn in het proces betrokken en mochten meedenken met het verbeteren van de bekercompetitie. Om meer aandacht in het begin van de competitie te genereren zal de eerste ronde regionaal gespeeld worden. De clubs vallen binnen een van de vijf regio’s en zijn zodoende verzekerd van een derby in de eerste ronde. Verwacht wordt dat dit een significant positieve bijdrage levert aan de toeschouwersaantallen en de media-aandacht.

    Als tweede is er geadviseerd om de kleinere clubs het thuisrecht te geven. Elke ronde, tot aan de finale! Omdat de winstkansen

    van de underdogs groter zijn wanneer er thuis gespeeld mag worden, is de verwachting dat David vaker als winnaar uit de strijd met Goliath zal komen. Iets wat in Zwitserland zeer gewaardeerd wordt, mede omdat het veel aandacht genereert.

    De derde pijler uit het advies is dat het bekertoernooi in de weekenden gespeeld moet worden. Onze econometrische analyse laat zien dat de winst van een bekertoernooi in het weekend (en de daarmee gepaard gaande stijging in toeschouwersaantallen) groter is dan het verlies van publiek bij een doordeweekse competitiewedstrijd.

    Impact

    Zowel de clubs als de bond kunnen zich in de analyse vinden. Daarom zal vanaf het seizoen 2021/22 de Zwitserse beker volgens het geadviseerde format gespeeld worden.