2020-2023
DE VRAAG
Gedurende de coronapandemie wilde het rijk dat de openbaar vervoerbedrijven een zo volwaardig mogelijk aanbod bleven verzorgen. Omdat de opbrengsten uit verkoop aan reizigers minder waren, was additionele subsidie nodig. De regeling beschikbaarheidsvergoeding is in 2020 ingericht en in 2021 en 2022 in aangepaste vorm gecontinueerd. Het ministerie zocht expertise die hen bij dit dossier kon ondersteunen.
WERKZAAMHEDEN HYPERCUBE
Hypercube heeft bijgedragen aan de ontwikkeling en uitvoering van de regelingen beschikbaarheidsvergoeding. Onderdeel daarvan was de ontwikkeling en het onderhoud van een monitorprogramma dat inzicht gaf in de financiƫle situatie van het openbaar vervoer, de veranderingen in de dienstregeling en de impact daarvan vanuit het perspectief van de reiziger.
RESULTAAT EN TOEKOMST
De subsidies over de periode 2020 tot en met 2022 zijn inmiddels verantwoord en vastgesteld. De adviesrelatie met IenW kreeg een vervolg. Kern bleef de financiƫle positie van het openbaar vervoer. De regeling transitievergoeding 2023 zou volgen, evenals de uitwerking van de motie Bikker om ook in 2024 het regionale ov op peil te houden en tariefstijgingen te voorkomen.