2024-2025

DE VRAAG

Er wordt binnen Nederland overwogen om twee wijzigingen in het LTK door te voeren:

  • Afschaffen leeftijdskorting voor senioren (65+). Deze categorie reizigers heeft nu nog 34% korting bij reizen op saldo in heel Nederland.
  • Gratis reizen voor kinderen (4 t/m 11) onder begeleiding van een betalende volwassene.

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) wil inzicht in de effecten van deze wijzigingen op de opbrengsten en volumes in ieder van hun concessies. Aangezien er in de huidige situatie veel gemeentelijke arrangementen zijn die gericht zijn op bovenstaande leeftijdsgroepen, wil MRDH ook de financiƫle impact per gemeente voor wat betreft de gemeentelijke arrangementen inzien.

WERKZAAMHEDEN HYPERCUBE

Hypercube heeft in eerste instantie met de betrokken vervoerders de databehoefte vastgesteld en gezorgd dat deze beschikbaar kwamen voor verwerking. Op basis van deze data is, zowel in totaal als per maatregel vastgesteld wat de financiƫle impact is. Dit beeld is beschikbaar gesteld voor de concessies en voor de gemeentes binnen het verzorgingsgebied van MRDH.

Hierbij hebben we een model ingericht dat kan omgaan met verschillende keuzes voor de huidige gemeentelijke arrangementen en uitgangspunten over vraagverandering van reizigers die geconfronteerd worden met (forse) kostenwijziging. In een tweede fase van het onderzoek is gekeken wat de mogelijkheden zijn om een aanbod specifiek gericht op minima te kunnen invoeren dat wordt bekostigd vanuit extra omzet als gevolg van het wegvallen van de leeftijdskorting voor senioren.

RESULTAAT

Hypercube heeft een eindrapport opgesteld en gedeeld met de MRDH. Behalve dit rapport heeft MRDH ook een versie van het gebruikte model ontvangen waarin de resultaten worden getoond op basis van diverse instelbare uitgangspunten en voorwaarden. Op basis hiervan heeft MRDH haar standpunt bepaald in landelijke overleggen. Ook vormt het rapport de basis voor gesprekken tussen MRDH en aangesloten gemeentes over gemeentelijke arrangementen.