2024

DE OPDRACHT
Steeds meer sportbonden en clubs integreren data- en videoanalyse in hun activiteiten. Het kopen van data kan echter duur zijn en het overbruggen van de kloof tussen data-analyse en praktische implementatie op het veld vereist aanzienlijke inspanning en expertise. Als gevolg hiervan worstelen veel organisaties met het volledig benutten van alle informatie en technieken die momenteel op de markt beschikbaar zijn.

Om dit aan te pakken, voerde Hypercube onderzoek uit en hielp de Roemeense voetbalbond (FRF) bij het opzetten van het National Football Intelligence Centre (NFIC). Deze gecentraliseerde instelling biedt toegang tot data- en videogerelateerde producten en diensten voor zowel nationale teams als clubs van het Roemeense professionele voetbal.

Door inspanningen op nationaal niveau te consolideren, kan het Roemeense voetbal het onderzoeks- en ontwikkelingsproces stroomlijnen. Het delen van kennis en expertise tussen verschillende belanghebbenden zal de voetbalgemeenschap als geheel ten goede komen, waardoor aangepaste diensten efficiënter worden geleverd in zowel tijd als kosten. Het intelligence centre zal ruwe data, gestructureerde informatie, voetbalintelligentie en kwesties met betrekking tot teammanagement en wedstrijdanalyse beheren. Het centrum vervult ook een educatieve rol voor zijn klanten.

HET PROCES
Het project begon met het verzamelen van input van belanghebbenden via enquêtes en interviews om de soorten data die momenteel worden gebruikt, hoe ze worden gebruikt en de uitdagingen te identificeren. Dit hielp bij het vormgeven van de bedrijfsprocessen voor de NFIC, waarbij de soorten input, de benodigde verwerkingsstappen en de gewenste output werden onderscheiden. Dit werd vervolgens opnieuw gedeeld met de belanghebbenden voor feedback.

Vervolgens werd een businesscase ontwikkeld, waarin de vereiste resources, expertise, opbrengsten & kosten, en financiering staan beschreven die nodig waren om de NFIC op te richten.

HET RESULTAAT
De Roemeense voetbalgemeenschap reageerde positief op het plan en de FRF heeft het bedrijfsmodel omarmd. Ze gaan nu verder met de geleidelijke, stapsgewijze implementatie van de NFIC, waarbij de producten en diensten worden ontwikkeld in een tempo dat aansluit bij de behoeften van de gebruikers.