2021-heden

DE VRAAG

In Noord-Holland wordt door de vervoerders een interoperabel zoneabonnement geaccepteerd onder regie van de Vervoerregio Amsterdam. Dit abonnement is geldig in elf concessies en bij vijf vervoerders. De opdrachtgever was op zoek naar een partij die op kwartaalbasis verdeelsleutels oplevert en de opdrachtgevers ondersteunt met inzichten en rapportages.

WERKZAAMHEDEN HYPERCUBE

In eerste instantie is de bestaande werkwijze rondom opbrengstverdeling, rapportages en verslaglegging één op één overgenomen vanuit de toentertijd bestaande situatie. Nadat dit tot tevredenheid was uitgevoerd zijn er nieuwe inzichten beschikbaar gesteld. Deze zijn gebaseerd op algoritmes die door Hypercube zijn ontwikkeld in vergelijkbare opdrachten. Tot slot is ook het gereedschap waarin informatie gedeeld wordt vernieuwd. De vervoerders en de vervoerregio hebben op deze manier de gewenste informatie sneller beschikbaar in een aansprekender format.

Als voorbereiding op de migratie van dit abonnement van de ov-chipkaart naar de betaalkaart en de ov-pas hebben we samen met de Vervoerregio en de betrokken vervoerders diverse mogelijke opvolgers in kaart gebracht en op basis van analyses geadviseerd over de inrichting van de uiteindelijke opvolger voor het Randstad Noord Zoneabonnement, Randstad Noord Vrij.

RESULTAAT EN TOEKOMST

Op kwartaalbasis stelt Hypercube de verdeelsleutels en financiële verrekening beschikbaar aan de betrokken partijen. Op dit moment adviseert Hypercube de Vervoerregio en aangesloten vervoerders bij de ontwikkeling van een opbrengstverdeelmethode voor Randstad Noord Vrij. We doen dit op basis van onze kennis van de mogelijkheden voor opbrengstverdeling voor abonnementen in OVpay.