Header logo
  • nl
  • en
  • nl
  • en
  • Tariefbeleid (2012 – 2015)

    login-bg
    openbaar_vervoer
    pubdom
    big-data

    Tariefbeleid (2012 – 2015)

     

    Met de invoering van de OV-chipkaart moest ook het tariefbeleid op de schop. Geen strippen en geen zones, maar een basis- en een kilometertarief. Hypercube analyseert data van de OV-chipkaart, modelleert reizigersgedrag, en maakt de effecten van ander tariefbeleid zichtbaar.

    Tariefbeleid moet aan verschillende voorwaarden voldoen. De Tweede Kamer stelde als voorwaarde dat de transitie van strippenkaart naar OV-chipkaart de reiziger grosso modo niet voor extra kosten zou stellen. Daarnaast zorgt een goed tariefbeleid, in combinatie met een passend assortiment aan reisproducten, dat het OV aantrekkelijk is voor reizigers. Ook de financieel-economische consequenties voor de vervoerders mogen uiteraard niet uit het oog worden verloren.

    Hypercube heeft voor verschillende vervoerders (o.a. Arriva) en decentrale overheden (o.a. Noord-Brabant, SRE, Limburg, Stadsregio Amsterdam, Zuid-Holland) advies gegeven over het tariefbeleid.

    Hypercube heeft modellen waarin het reisgedrag wordt gesimuleerd. Zo kunnen de gevolgen van gewijzigd tariefbeleid inzichtelijk worden gemaakt. We zijn bovendien volledig ingespeeld op de schat aan gegevens die tegenwoordig voortkomt uit het in- en uitchecken met de OV-chipkaart.