Header logo
  • nl
  • en
  • nl
  • en
  • Verdeelvraagstukken

    login-bg
    openbaar_vervoer
    pubdom
    big-data

    Opbrengsten verdelen over meerdere vervoerders

     

    ovkaartnlIn regio’s waar meerdere vervoerders actief zijn in het openbaar vervoer moeten de reizigersopbrengsten verdeeld worden. Dit kan in sommige gevallen knap ingewikkeld zijn. Er is dan behoefte aan een onafhankelijke partij die uitsluitsel kan geven, gebaseerd op een heldere en door alle partijen geaccepteerde verdeelmethode.

    Hoe moeten bijvoorbeeld de opbrengsten verdeeld worden uit niet-verchipte abonnementen die bij beide vervoerders gebruikt kunnen worden?

    In veel gevallen is er een op het eerste oog beperkte hoeveelheid data beschikbaar. Door middel van slimme tools en methodes is het in veel gevallen toch mogelijk een goede verdeling te bepalen. Dit type complexe vraagstukken vinden wij het allerinteressantst om op te lossen.

    De ervaring van Hypercube met verdeelvraagstukken in het openbaar vervoer

    Hypercube heeft in het recente verleden in meerdere regio’s ondersteuning gegeven aan het verdelen van de reizigersopbrengsten over meerdere vervoerders. Zo hebben we bijvoorbeeld in Groningen de opbrengsten uit sterabonnementen verdeeld over de vervoerders Arriva en Qbuzz, en hebben we in Noord-Brabant de reizigersopbrengsten verdeeld over Arriva en Veolia.

    Afhankelijk van de beschikbare data bepalen we een heldere verdeelmethode. Wij hebben gezien onze ervaring zelf ideeën voor mogelijke verdeelmethodes, maar gaan graag in gesprek met de vervoerders als die ideeën hebben. We beseffen ons dat het belangrijk  is om draagvlak te hebben voor de gekozen verdeelmethode bij de betrokken vervoerders.

    Een voorbeeld

    In veel van deze gevallen was alleen bekend welke abonnementen er verkocht zijn. Zo was voor het verdeelvraagstuk in Groningen alleen de meest-gemaakte reis voor een deel van de sterabonnementhouders bekend (de abonnementhouders hebben dit zelf ingevuld bij de aanvraag). Door van deze abonnementhouders de meest-gemaakte reis te simuleren en te koppelen aan de afgelegde kilometers per vervoerder is een opbrengstenverdeling gevonden waar de beide vervoerders zich in konden vinden. Abonnementen waarvoor geen meest-gemaakte reis bekend was konden met behulp van de overige data alsnog verdeeld worden. Hypercube heeft zelf tools ontwikkeld om de meest-gemaakte reis te simuleren voor een grote hoeveelheid reizen.

    Vragen en informatie

    Heeft u vragen over ons werk in het openbaar vervoer of wilt u weten wat Hypercube voor u kan betekenen? We wisselen graag met u van gedachten in een vrijblijvend gesprek. U kunt ons bereiken per telefoon op 0302338080 of mailen naar Rob Rijnhout.