Header logo
  • nl
  • en
  • nl
  • en
  • Verdeling mediabaten – Jupiler League (vanaf 2013)

    login-bg
    openbaar_vervoer
    pubdom
    big-data

    De vraag
    Hypercube is gevraagd om een systeem te bedenken op basis waarvan de mediabaten tussen clubs op een nette manier verdeeld konden worden. De criteria die hierbij als uitgangspunt zijn genomen zijn in gezamenlijkheid bepaald, maar betroffen onder andere de sportieve ontwikkeling en de ontwikkeling van getalenteerde voetballers.

    Hypercube’s advies
    Hypercube heeft een systeem opgezet en elk jaar uitgerekend hoeveel elke club op basis van de criteria krijgt. Dit ontwerp is gebaseerd op de eerder geformuleerde criteria, maar ook op de verhouding of weging van elke criteria. Dit heeft ertoe geleid dat alle clubs in de Jupiler League het systeem en daarmee de verdeling geaccepteerd hebben.

    Impact
    De clubs zijn tevredenheden over hoe het geld verdeeld is. Het is een systeem gebleken dat niet alleen prettig was voor clubs bij aanvang van het seizoen, maar dat ook in de praktijk gebruikt is om de verdeling gedurende het seizoen (en gerelateerd aan de sportieve prestatie in het seizoen) te monitoren. Met name clubs in zwaar weer hadden zo zicht op de verdeling die zij in alle waarschijnlijkheid zullen ontvangen.